Langzaam begint de Nederlandse economie weer aan te trekken. Het begrotingstekort neemt af, de Nederlandse industrie groeit en de mensen geven weer meer uit. Aan de andere kant blijft de werkloosheid stijgen, met als gevolg doorzettende krimp in de kinderopvang. Ouders die geen werk hebben ontvangen geen kinderopvangtoeslag en brengen hun kinderen niet naar het kinderdagverblijf.
Hoe zorg je ervoor dat de ouders die hun kinderen nog wél naar het kinderdagverblijf brengen, hun kinderen bij jóúw kinderdagverblijf brengen?
De meeste ondernemers in de kinderopvang zijn pedagogisch medewerker geweest en zijn ondernemend genoeg om voor zichzelf te beginnen. Zij hebben het voordeel dat het met de kwaliteit meestal wel goed zit: er wordt uitstekend voor de kinderen gezorgd! Kinderen hebben de tijd van hun leven en worden gestimuleerd om zich te ontwikkelen. Toch zijn het niet de kinderen, maar de ouders die bepalen naar welk kinderdagverblijf de kinderen gaan.
Keuze van ouders
Wat blijkt: ouders vinden de kwaliteit niet van doorslaggevend belang en zij vinden de mate waarin kinderen zich ontwikkelen niet belangrijk bij hun keuze. Ze nemen aan dat dat wel goed zit. Het allerbelangrijkste in het maken van dé keuze voor een kinderdagverblijf vinden zij de communicatie met de medewerkers.
Ondernemers in de kinderopvang die vanuit de inhoud van pedagogisch medewerker voor zichzelf begonnen zijn, vinden het vaak lastig om ouders op de goede manier aan zich te binden. Dat vraagt communicatieve en adviesvaardigheden, verkoopgerichtheid en een gezonde dosis zelfvertrouwen. Dit zijn vaardigheden die je niet perse in huis hebt als kwalitatief goede pedagogisch medewerker. Een paar tips om ouders te boeien en te binden aan jouw kinderdagverblijf:
- Laat je zien! Laat zien we je bent en waar je voor staat. Waarom is jouw kinderdagverblijf uniek? Welke meerwaarde biedt jij die een ander niet biedt? Waarom ben jij beter voor de kinderen, maar ook voor de ouders? Draag dit uit en laat dit zien in de wijk van jouw kinderdagverblijf.
- Communiceer! De ene ouder is introvert, de andere extravert. De één is graag zelf aan het woord, de volgende wil dat jij veel vertelt. Probeer erachter te komen wat de communicatiestijlen zijn van de ouders die dagelijks bij je over de vloer komen. En pas dat wat je ze te vertellen hebt daarop aan.
- Gebruik het moment! De meeste ouders zie je 10 minuten bij het brengen en 10 minuten bij het halen van de kinderen. Alleen op die momenten kun je een goede indruk maken. Wees je daarvan bewust en laat in die korte tijd zien waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn.
- Geef een beetje extra! Blijf bijvoorbeeld op Valentijnsdag een paar uur langer open zodat de ouders samen uit eten kunnen, of organiseer eens een feestavond waarbij je alle ouders uitnodigt voor een borrel. Op die manier leer je de mensen beter kennen. Als jij iets voor hun doet, dan willen ze graag iets terug doen – de kinderen bij jouw kinderdagverblijf houden!
Wil je meer weten over verkopen en communiceren in de kinderopvang of ben je op zoek naar tips en adviezen speciaal voor jouw kinderdagverblijf? Neem dan contact op met Matthijs de Wit van MdW Advies, matthijs@mdwadvies.nl of 06-26950363.
Voor meer informatie over onze training Communiceren met Zorg, klik hier.